Reglementen
De statuten en het huishoudelijk reglement van de vereniging.
Statuten
1.1 De vereniging draagt de naam: "Achmea Gepensioneerden Vereniging".
1.2 De vereniging kan zich in het maatschappelijke verkeer bedienen van de afkorting AGV.
1.3 De vereniging heeft haar zetel te Zeist.
1.4 De vereniging is opgericht op dertien juli tweeduizendtien
In de statuten wordt verstaan onder:
- de vereniging: de rechtspersoon waarop deze statuten betrekking hebben;
- Stichting Pensioenfonds Achmea: Stichting Pensioenfonds Achmea, gevestigd te Zeist (of haar rechtsopvolger(s)), hiema te noemen SPA;
- Stichting Bedrijfstakpensioenfonds Zorgverzekeraars: Stichting Bedrijfstak-pensioenfonds Zorgverzekeraars, gevestigd te Driebergen-Rijsenburg (of haar rechtsvoorgangers casu quo rechtsopvolgers), hiema te noemen SBZ;
- Verzekerde Regeling: een bij een pensioenverzekeraar ondergebracht pensioen voor werknemers/gepensioneerden van een onderdeel van de Achmea Groep of haar rechtsvoorgangers casu quo rechtsopvolgers;
- Achmea B.V.: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: Achmea B.V., gevestigd te Zeist;
- Raad van Bestuur Achmea: de Raad van Bestuur van Achmea B.V.;
- Achmea: het Nederlandse bedrijf van Achmea B.V. of haar rechtsvoorgangers casu quo rechtsopvolgers;
- Gepensioneerden: degenen die van SPA,SBZ of een Verzekerde Regeling een pensioenuitkering ontvangen die voortvloeit of is voortgevloeid uit een arbeidsrelatie met een onderdeel van de Achmea;
- A-leden: de natuurlijke personen als bedoeld in artikel 4.2, die zich hebben aangemeld of zijn aangemeld als lid van de vereniging en als zodanig zijn toegelaten;
- B-leden: de natuurlijke personen als bedoeld in artikel 4.3, niet zijnde A-leden, die zich hebben aangemeld of zijn aangemeld als lid van de vereniging en als zodanig zijn toegelaten;
- Leden: alle A-leden en B-leden gezamenlijk;
- Algemene vergadering: het orgaan dat gevormd wordt door de afgevaardigden van de locaties en de B-leden;
- Bestuur: het bestuur van de vereniging als bedoeld in artikel 11,
- Locatie: de locaties als bedoeld in artikel 9;
- Locatiebestuur: het bestuur van een locatie;
- Lokale ledenvergadering: de algemene vergadering van leden van een locatie;
- Afgevaardigden: de door de ledenvergadering van de locatie en de B-leden benoemde afgevaardigden naar de algemene vergadering van de vereniging.
3.1 Het doel van de vereniging is:
- het bevorderen en in stand houden van de contacten tussen de A-leden onderling en tussen de A-leden en Achmea;
- het behartigen in de meest ruime zin van gemeenschappelijke belangen van haar Leden en van haar potentiële Leden, in het bijzonder over de aanspraken op pensioen van SPA, SBZ of krachtens een Verzekerde Regeling;
- in zijn algemeenheid het behartigen van de belangen op sociaal-economisch en sociaal-maatschappelijk terrein van de Leden en potentiële Leden.
3.2 De vereniging tracht haar doel te bereiken door:
- het bevorderen van onderling contact tussen de A-leden en het activeren dat A-leden elkaar, waar nodig, met raad en daad bijstaan;
- het houden van periodiek overleg met en vergaderingen voor de Leden:
- het behartigen van de belangen van de Leden door het streven naar een adequate vertegenwoordiging van gepensioneerden onder andere in:
- het bestuur van SPA en SBZ;
- het verantwoordingsorgaan van SPA en SBZ;
- andere nog in te stellen toezicht- of overlegorganen van SPA en SBZ;
- het meedenken in en beïnvloeden van landelijke gremia over de ontwikkelingen van Pensioen, Zorg en Welzijn in Nederland;
- het (doen) uitgeven van een periodiek ten behoeve van informatie en voorlichting aan en communicatie met de Leden van de vereniging;
- het inwinnen van adviezen ten behoeve van de Leden bij terzake kundige personen en/of instellingen;
- het onderhouden van een regelmatig contact tussen het bestuur van de vereniging en de Raad van Bestuur Achmea en de stafafdeling HR van Achmea B.V.;
- het onderhouden van een regelmatig contact tussen het bestuur van de vereniging en het bestuur en de deelnemersraad van SPA en SBZ;
- het aansluiten bij een overkoepelend orgaan en het samenwerken met andere verenigingen en groepen, die een gelijksoortige doelstelling hebben;
- andere middelen die het bereiken van haar doelstellingen ten goede komen.
4.1 De vereniging kent A-leden, B-leden, ereleden en begunstigers.
4.2 A-Leden van de vereniging kunnen zijn:
degenen wier dienstverband met een onderdeel van Achmea is dan wel wordt beëindigd door (pré) pensionering en pensioen ontvangen dan wel gaan ontvangen van SPA, SBZ of krachtens Verzekerde Regeling;
degenen die gedurende het dienstverband met een onderdeel van Achmea volledig arbeidsongeschikt zijn bevonden, ongeacht of zij een arbeidsongeschiktheidspensioen ontvangen van SPA maar wel recht hebben op een ouderdomspensioen van SPA en wier dienstverband niet is verbroken;
degenen die gedurende het dienstverband met een onderdeel van Achmea arbeidsongeschikt zijn bevonden en wier dienstverband wel is verbroken, mits betrokkenen een arbeidsongeschiktheidspensioen ontvangen van SPA, SBZ of krachtens een Verzekerde Regeling;
weduwen, weduwnaars en geregistreerd samenwonende partners conform het pensioenreglement van degenen die gedurende het dienstverband met de tot Achmea behorende onderdelen zijn overleden en die een pensioen ontvangen van SPA, SBZ of krachtens een Verzekerde Regeling;
weduwen en weduwnaars en geregistreerd samenwonende partners conform het pensioenreglement van de sub a, b, en c genoemden;
degenen die om bijzondere redenen als lid worden toegelaten door het bestuur.
voormalige medewerkers met een dienstverband van vijfentwintig jaren of langer bij Achmea of haar rechtsvoorgangers, die bij de beéindiging van het dienstverband zestig jaar of ouder waren;
medewerkers van Achmea, die een deeltijdpensioen ontvangen;
voormalige medewerkers van Achmea van zestig jaar of ouder, die een WW- of een overbruggingsuitkering ontvangen tot hun pensioendatum.
4.3 B-leden kunnen zijn:
degenen die niet vanuit een actieve functie bij Achmea of haar rechtsvoorgangers zijn gepensioneerd, maar wel bij Achmea of haar rechtsvoorgangers hebben gewerkt en die pensioen ontvangen van SPA, SBZ of krachtens een Verzekerde Regeling;
alsmede weduwen en weduwnaars van overleden actieve of gepensioneerde medewerkers die B-lid waren of hadden kunnen zijn en die pensioen ontvangen.
4.4 Ereleden zijn:
personen die zich op bijzondere wijze voor de vereniging verdienstelijk hebben gemaakt. Zij worden op voordracht van het bestuur benoemd door de algemene vergadering. Een erelid heeft alle rechten van een lid, met uitzondering van het stemrecht, tenzij het erelid tevens lid van de vereniging is. Een erelid hoeft niet te voldoen aan de eisen gesteld in lid 2. Een erelid is vrijgesteld van het betalen van contributie.
4.5 Begunstigers zijn:
personen of organisaties die geen lid zijn, maar die als begunstiger door het bestuur zijn aanvaard en in de geldmiddelen van de vereniging bijdragen. Het bestuur stelt de minimumbijdrage vast. Zij hebben geen stemrecht, maar kunnen deelnemen aan alle activiteiten van de vereniging.
5.1 De aanmelding voor het lidmaatschap dient schriftelijk te geschieden bij de secretaris van het bestuur door middel van een, bij het secretariaat van de vereniging te verkrijgen, aanmeldingsformulier.
5.2 Het bestuur beslist over de toelating tot het lidmaatschap. Tegen de beslissing van het bestuur staat geen beroep open.
6.1 Het lidmaatschap van de vereniging geeft:
de A-leden het recht deel te nemen aan de ledenvergadering van de locatie waarvan men deel uitmaakt en daarin het woord te voeren;
de A-leden het recht deel te nemen aan door de vereniging georganiseerde activiteiten, met dien verstande dat aan activiteiten voor A-leden alleen kan worden deelgenomen door A-leden;
de Leden het recht deel te nemen aan door de vereniging speciaal georganiseerde bijeenkomsten inzake belangenbehartigingsonderwerpen;
de Leden het recht op het ontvangen van door (bemiddeling van) de vereniging verspreide publicaties.
6.2 De Leden zijn verplicht tot het betalen van contributie zoals deze jaarlijks wordt vastgesteld door de algemene vergadering. Wanneer het lidmaatschap wordt beëindigd in de loop van een verenigingsjaar of wanneer iemand toetreedt in de loop van een verenigingsjaar is de contributie over dat jaar voor het gehele jaar verschuldigd.
7.1 Het lidmaatschap eindigt:
door overlijden van het lid;
door opzegging door het lid. Opzegging dient schriftelijk tenminste drie maanden voor het einde van het verenigingsjaar (eenendertig december) te geschieden;
door opzegging namens de vereniging. Deze opzegging geschiedt wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren. De opzegging van het lidmaatschap van een B-lid geschiedt door het bestuur en gaat onmiddellijk in. De opzegging van het lidmaatschap van een A-lid geschiedt door het bestuur, gehoord hebbende het locatiebestuur van de locatie waarvan het A-lid deel uitmaakt en gaat onmiddellijk in.
8.1 De vereniging kent de volgende organen:
de locaties;
de algemene vergadering;
het bestuur.
9.1 Een locatie is een afdeling waarvan slechts A-leden deel uitmaken en waarbinnen de vereniging haar in artikel 3 van deze statuten omschreven doel invulling kan geven, specifiek gericht op de leden van deze locatie.
9.2 Elke locatie heeft een door en uit de leden van die locatie gekozen bestuur, het locatiebestuur. Het locatiebestuur bestaat uit een oneven aantal leden, minimaal vijf en maximaal zeven personen. Het aantal leden van het locatiebestuur wordt bepaald door de lokale ledenvergadering.
9.3 De leden van het locatiebestuur worden door de lokale ledenvergadering, op voordracht van het locatiebestuur, uit de leden van de lokale afdeling gekozen. De lokale ledenvergadering is gemachtigd kandidaten voor het locatiebestuur voor te dragen. De voordracht moet voorzien zijn van de naam en de handtekening van ten minste tien leden van de lokale afdeling, die de kandidatuur onderschrijven. Het locatiebestuur blijft bevoegd indien het aantal leden onder de vijf daalt.
9.4 Het locatiebestuur dient een afspiegeling te zijn van de leden van de locatie.
9.5 Het locatiebestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een vice-voorzitter, een secretaris en een penningmeester. De laatste drie functies kunnen eventueel worden gecombineerd over twee personen.
9.6 Het locatiebestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of ten minste twee leden van het locatiebestuur zulks wenselijk achten, doch ten minste eenmaal per jaar.
9.7 De vergaderingen van het locatiebestuur worden geleid door de voorzitter van het locatiebestuur en bij diens ontstentenis door de vice-voorzitter; indien ook de vice-voorzitter afwezig is zal een ander lid van het locatiebestuur de vergadering voorzitten.
9.8 Elk lid van het locatiebestuur brengt in de vergadering van het locatiebestuur één stem uit. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.
9.9 In de vergaderingen van het locatiebestuur worden alle besluiten genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen in een vergadering, waarin meer dan de helft van de leden van het locatiebestuur aanwezig is. Indien de stemmen staken beslist de voorzitter van de vergadering.
9.10 Van een vergadering van het locatiebestuur worden notulen gemaakt. Deze notulen worden in de volgende vergadering door het locatiebestuur vastgesteld en ten blijke daarvan door de dan fungerende voorzitter en de opsteller van de notulen getekend.
9.11 Leden van het locatiebestuur worden door of vanwege de vereniging niet bezoldigd.
9.12 De bijeenroeping van de lokale ledenvergadering geschiedt schriftelijk, waaronder begrepen elektronische mail, aan de leden van de locaties, niet later dan op de vijftiende dag voor die van de vergadering, de dag van oproeping en die van de vergadering meegerekend.
9.13 Over toelating tot de lokale ledenvergadering van andere dan de hierboven bedoelde personen beslist het locatiebestuur.
9.14 Leden van de locatie hebben het recht om een eigen agendapunt in te brengen op de lokale ledenvergadering, mits met naam en handtekening ondersteund door ten minste tien leden van de locatie.
9.15 Ieder lid van de locatie heeft één stem. Een lid van de locatie kan zijn stem niet door een schriftelijke daartoe gemachtigd ander lid laten uitbrengen.
9.16 De lokale ledenvergadering besluit met volstrekte meerderheid van stemmen, Bij staking van stemmen beslist de voorzitter van de lokale ledenvergadering.
10.1 De algemene vergadering van de vereniging wordt samengesteld uit afgevaardigden uit de locaties en afgevaardigden van de B-leden. Iedere locatie vaardigt maximaal vijf afgevaardigden af naar de algemene vergadering. De afgevaardigden van de locaties zijn afkomstig uit het bestuur van de locatie.
De B-leden vaardigen gezamenlijk maximaal vijf leden af.
Het bestuur bepaalt het aantal afgevaardigden vanuit de B-leden. De afgevaardigden van de B-leden worden door en uit de B-leden verkozen. Indien één of meer afgevaardigden van de B-leden dient te worden verkozen zal het bestuur de B-leden daarvan schriftelijk, waaronder mede te verstaan electronische mail, in kennisstellen. Deze mededeling zal tevens omvatten de namen van de kandidaten die door het bestuur worden voorgedragen tot benoeming als afgevaardigde van de B-leden. Indien niet binnen veertien dagen na verzending van de mededeling (een) door naam en handtekening van ten minste tien B-leden ondersteunde andere perso(o)n(en) word(t)en voorgedragen geld(t)en de door het bestuur voorgedragen kandida(a)t(en) als verkozen. Indien binnen veertien dagen na verzending van de mededeling wel (een) door naam en handtekening van ten minste tien B-leden ondersteunde andere perso(o)n(en) word(t) en voorgedragen zal binnen veertien dagen een schriftelijke stemming onder de B-leden plaatsvinden. Daartoe zal het bestuur de B-leden schriftelijk oproepen. In deze schriftelijke oproeping, waaronder mede te verstaan electronische mail, zal het bestuur van alle voorgedragen kandidaten vermelden. De perso(o)en op wie binnen veertien dagen na verzending van deze oproeping de meeste stemmen zijn uitgebracht is casu quo zijn verkozen als afgevaardigden van de B-leden. De verkiezing als afgevaardigde van de B-leden geldt voor een periode van ten hoogste drie jaren. Ieder jaar treedt een derde van de afgevaardigden af volgens een door het bestuur vastgesteld rooster. Een tussentijds gekozen afgevaardigde van de B-leden neemt op het rooster de plaats van zijn voorganger in en kan naast het restant van de zittingsperiode van de aftredende afgevaardigde wiens plaats hij inneemt nog tweemaal worden herbenoemd. Een volgens het rooster aftredende afgevaardigde is ten hoogste eenmaal herkiesbaar.
10.2 De voorzitter van het bestuur zit de algemene vergadering voor, bij diens ontstentenis de vice-voorzitter, Indien ook de vice-voorzitter afwezig is zal een ander lid van het bestuur de vergadering voorzitten.
10.3 De algemene vergadering wordt gehouden op een door het bestuur te bepalen plaats in Nederland.
10.4 De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door het bestuur. Op schriftelijk verzoek van ten minste tien afgevaardigden, welk verzoek de te behandelen onderwerpen moet bevatten, is het bestuur verplicht tot het bijeenroepen van een algemene vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken na indiening van het verzoek. Indien binnen veertien dagen geen bijeenroeping is geschied tegen een tijdstip gelegen binnen voormelde vier weken, kan namens de afgevaardigden die de vergadering hebben aangevraagd iedere verzoeker op de wijze waarop het bestuur de algemene vergaderingen bijeenroept of bij advertentie in ten minste één veelgelezen landelijk dagblad tot bijeenroeping overgaan.
10.5 De bijeenroeping van de algemene vergadering, behalve tot die welke rechtstreeks door tien afgevaardigden overeenkomstig het bepaalde in lid 4 van dit artikel wordt bijeengroepen, geschiedt schriftelijk, waaronder begrepen elektronische mail, aan de af- gevaardigden en niet later dan op de vijftiende dag voor die van de vergadering, de dag van oproeping en die van de vergadering meegerekend.
10.6 Afgevaardigden hebben het recht om een eigen agendapunt in te brengen op de algemene vergadering, mits dit wordt ondersteund door de handtekening van ten minste vijf afgevaardigden.
10.7 Over toelating tot de algemene vergadering van andere dan de hierboven bedoelde personen beslist het bestuur.
10.8 Iedere afgevaardigde heeft één stem. Een afgevaardigde kan zijn stem niet door een schriftelijke daartoe gemachtigde andere afgevaardigde laten uitbrengen.
11.1 Behoudens beperking volgens de statuten is het bestuur belast met het besturen van de vereniging.
11.2 Het bestuur van de vereniging bestaat uit een oneven aantal leden, minimaal vijf en maximaal zeven personen. Het aantal bestuursleden wordt bepaald door de algemene vergadering. De bestuursleden worden door de algemene vergadering, op voordracht van het bestuur, uit de Leden gekozen. De algemene vergadering is gemachtigd bestuurskandidaten voor te dragen. Daartoe zal het bestuur de locaties tijdig schriftelijk erop wijzen dat de algemene vergadering de mogelijkheid heeft bestuurskandidaten voor te dragen. De voordracht moet voorzien zijn van de naam en de handtekening van ten minste vijf afgevaardigden die de kandidatuur onderschrijven. Het bestuur blijft bevoegd indien het aantal bestuursleden daalt onder de vijf.
11.3 Het bestuur dient een afspiegeling te zijn van de Leden.
11.4 Het bestuur kent een voorzitter (tevens voorzitter van de vereniging), een vice-voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Deze worden in functie gekozen en vormen samen het dagelijkse bestuur.
11.5 De functies van vice-voorzitter, secretaris en penningmeester kunnen eventueel worden gecombineerd over twee personen.
11.6 Het dagelijkse bestuur is meer in het bijzonder belast met de dagelijkse gang van zaken, onder verantwoordelijkheid van het bestuur.
11.7 De verkiezing als lid van het bestuur geldt voor een periode van ten hoogste drie jaren. Ieder jaar treedt een derde van het aantal van de bestuursleden af volgens een door het bestuur vastgesteld rooster. Een tussentijds gekozen bestuurslid neemt op het roos-ter de plaats van zijn voorganger in en kan naast het restant van de zittingsperiode van het aftredende bestuurslid wiens plaats hij inneemt nog tweemaal worden herbenoemd. Een volgens het rooster aftredend bestuurslid is ten hoogste eenmaal herkiesbaar.
11.8 Het bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter of twee andere bestuursleden zulks wenselijk achten, doch ten minste eenmaal per kwartaal.
11.9 De bestuursvergaderingen worden geleid door de voorzitter en bij diens ontstentenis door de vice-voorzitter.
11.10 Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen in een vergadering, waarin meer dan de helft van het aantal bestuursleden aanwezig is.
11.11 Ieder bestuurslid brengt ter vergadering één stem uit.
11.12 Van een bestuursvergadering worden notulen gemaakt. Deze notulen worden in de volgende vergadering door het bestuur vastgesteld en ten blijke daarvan door de dan fungerende voorzitter en secretaris getekend.
11.13 Bestuursleden worden door of vanwege de vereniging niet bezoldigd.
11.14 Bestuursleden kunnen geen andere functies binnen de vereniging bekleden, tenzij met instemming van het bestuur.
12.1 Het bestuur is, na vooraf verkregen goedkeuring van de algemene vergadering, bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten, tot het kopen, vervreemden of bezwaren van registergoederen en het sluiten van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt, of zich tot zekerheidsstelling voor een schuld van een derde verbindt.
12.2 Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging in en buiten rechte. Bovendien wordt de vereniging in en buiten rechte vertegenwoordigd door twee gezamenlijk handelende leden van het bestuur waaronder te allen tijde een lid van het dagelijkse bestuur. Onverminderd de collectieve bestuursverantwoordelijkheid kan het bestuur aan de penningmeester volmacht verlenen om binnen bepaalde grenzen zelfstandig te beschikken over de geldmiddelen van de vereniging.
13.1 Binnen de vereniging kunnen door het bestuur tijdelijk of duurzaam werkende commissies worden ingesteld, bestaande uit Leden van de vereniging. Het bestuur kan de commissies ook opheffen.
13.2 Over commissies kunnen door het bestuur in een reglement nadere regelingen worden vastgelegd.
14.1 De geldmiddelen van de vereniging bestaan uit:
contributies van de Leden;
bijdragen van begunstigers;
subsidies;
erfstellingen, legaten en schenkingen;
alle overige wettig verworven baten.
De algemene vergadering benoemt jaarlijks een kascontrolecommissie van ten minste twee personen die geen deel uitmaken van het bestuur. De commissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt aan de eerstvolgende algemene vergadering zoals bedoeld in artikel 8 schriftelijk verslag van haar bevindingen uit. De kascommissie kan zich desgewenst door een (externe) deskundige laten bijstaan. Eenzelfde persoon kan niet meer dan twee achtereenvolgende jaren deel uitmaken van de kascontrolecommissie.
16.1 Het verenigingsjaar loopt gelijk met het kalenderjaar.
16.2 Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanig aantekeningen te houden dat daaruit te allen tijde de rechten en verplichtingen van de vereniging kunnen worden gekend.
16.3 Binnen zes maanden na afloop van het verenigingsjaar brengt het bestuur aan de algemene vergadering zoals bedoeld in artikel 8. zijn bestuursverslag uit waarin rekening en verantwoording over het gevoerde beleid en beheer wordt gegeven.
16.4 Vaststelling van de jaarrekening geschiedt door de algemene vergadering.
16.5 Door de algemene vergadering kan aan het bestuur decharge worden verleend voor het financiële beleid gedurende het verenigingsjaar.
17.1 De algemene vergadering kan een huishoudelijk reglement vaststellen, dat geen bepalingen mag bevatten die in strijd met deze statuten zijn.
17.2 Besluiten ter vaststelling en/of wijzigingen van het huishoudelijk reglement kunnen slechts worden genomen op voorstel van het bestuur in een algemene vergadering.
Zie hiernaast voor het huishoudelijk reglement.
18.1 Een besluit tot wijziging van de statuten of tot ontbinding van de vereniging wordt genomen op voorstel van het bestuur in een algemene vergadering, met een meerderheid van ten minste tweederde van de uitgebrachte stemmen.
18.2 Bij de oproeping tot de algemene vergadering ter behandeling van een statutenwijziging of ontbinding moet het voorstel worden bijgevoegd, waarin de voorgedragen wijzigingen woordelijk zijn opgenomen, respectievelijk waarin de consequenties van de ontbinding worden vermeld.
18.3 De wijziging van de statuten treedt niet in werking dan nadat hiervan een notariële akte is opgemaakt respectievelijk de ontbinding in het openbaar register is ingeschreven.
18.4 De vereniging wordt ontbonden:
door een daartoe strekkend besluit van de algemene vergadering;
door insolventie nadat zij in staat van faillissement is verklaard, of door de opheffing van het faillissement wegens de toestand van de boedel;
door de rechter in de gevallen in de wet bepaald;
door het ontbreken van Leden.
Over besteding van een eventueel batig saldo besluit de algemene vergadering, gehoord hebbende het advies van de Raad van Bestuur van Achmea of haar rechtsopvolger.
{slider title="Artikel 19 - Overgangsbepaling" class="blue"}
Een persoon die ten tijde van het passeren van deze akte A-lid is maar jonger is dan de in artikel 4 lid 2 onder g vereiste leeftijd van zestig jaar, blijft, in afwijking van dat artikel, A-lid.
{/sliders}
Een persoon die ten tijde van het passeren van deze akte A-lid is maar jonger is dan de in artikel 4 lid 2 onder g vereiste leeftijd van zestig jaar, blijft, in afwijking van dat artikel, A-lid.
Huishoudelijk reglement d.d. 29-11-2018
Huishoudelijk reglement van de Achmea Gepensioneerden Vereniging versie 29 november 2018 2 Huishoudelijk reglement als bedoeld in artikel 17 van de statuten van de Achmea Gepensioneerden Vereniging, statutair gevestigd te Zeist (hierna de AGV). Dit huishoudelijk reglement is opnieuw vastgesteld door de Algemene Vergadering van de AGV op 29 november 2018.
1 1 Bij de regelingen, die in dit huishoudelijk reglement worden opgenomen, is artikel 17 van de statuten leidend.
1.2 Het woord ‘bestuur’ in artikel 2 van de statuten wordt gelezen als ‘kernbestuur’ in alle uitingen van AGV met uitzondering van de statuten.
1.3 Onder belangenbehartigingcommissies worden verstaan de Commissie Pensioen en de Commissie Zorg, Welzijn en Wonen.
1.4 Onder de vier commissies worden verstaan de Commissie Pensioen, de Commissie Zorg, Welzijn en Wonen, de Commissie Communicatie en de Commissie Systeembeheer.
2.1 A-leden kunnen slechts lid zijn van één locatie; zij bepalen zelf hun keuze.
2.2 A-leden hebben het recht schriftelijk hun lidmaatschap, zonder vermelding van een reden, van een locatie om te zetten naar een lidmaatschap van een andere locatie. Het kernbestuur heeft hierover een procedure opgesteld.
2.3 A-leden hebben het recht bijeenkomsten van hun locatie te bezoeken samen met hun partner. Het A-lid kan het locatiebestuur vragen in te stemmen met een andere persoon dan de partner. Een A-lid kan nooit meer dan één persoon vragen hem te vergezellen naar een bijeenkomst van een locatie.
2.4 Het kernbestuur stelt een indeling op naar postcode van de B-leden. Op basis van deze indeling worden de B-leden toegevoegd aan één van de acht locaties. De B-leden kunnen deelnemen aan de locatiebijeenkomsten, waarin de leden worden geïnformeerd over de activiteiten van de belangenbehartigingscommissies.
3.1 Medewerkers van Achmea, die een deeltijdpensioen ontvangen, kunnen ook A-lid worden.
3.2 Voormalige medewerkers van Achmea van 60 jaar of ouder, die een WW- of een overbruggingsuitkering ontvangen tot hun pensioendatum, kunnen ook A-lid worden. Het kernbestuur kan afwijken van de in dit artikel genoemde leeftijd.
3.3 Voormalige medewerkers met een dienstverband van 25 jaar of langer bij Achmea, die bij de beëindiging van het dienstverband 57,5 jaar of ouder waren, kunnen ook A-lid worden.
3.4 Als een A-lid gescheiden is, heeft de voormalige partner niet het recht A-lid te worden, tenzij de voormalige partners beiden voldoen aan de voorwaarden die voor het A-lidmaatschap gelden.
3.5 Als een A-lid overlijdt, heeft de achterblijvende partner het recht het A-lidmaatschap voort te zetten. Voor een goede administratieve gang van zaken wordt een nieuw aanmeldingsformulier ondertekend.
3.6 Als de AGV geïnformeerd wordt over het overlijden van een lid in de periode van 1 januari van enig kalenderjaar en de datum van afboeking van de verschuldigde contributie, wordt de contributie over dat kalenderjaar niet in rekening gebracht, tenzij artikel 3.5 van toepassing is. 3
Op basis van een besluit van de Raad van Bestuur van Achmea ontvangen uitsluitend A-leden een kerstattentie van Achmea voor zover Achmea haar medewerkers een kerstattentie aanbiedt.
5.1 Verzoeken om het lidmaatschap te beëindigen worden in de ledenadministratie geëffectueerd per de datum dat de opzegging bij de AGV bekend wordt.
5.2 Ingeval van overlijden wordt het lidmaatschap beëindigd per de datum dat het overlijden aan AGV wordt meegedeeld; zie ook artikel 3.5.
5.3 Betaalde contributie wordt niet terugbetaald.
De voor A-leden geldende regelingen voor personeelskortingen op producten die deze leden hebben afgesloten bij Achmea, gelden niet voor B-leden.
7.1 Een locatie heeft in principe tenminste 100 A-leden.
7.2 Het kernbestuur kan besluiten een locatie met minder dan 100 A-leden in stand te houden.
7.3 Als een locatie een veelvoud van 100 A-leden omvat, kan het betreffende locatiebestuur aan het kernbestuur voorstellen een nieuwe locatie op te richten. Het kernbestuur kan eisen stellen waaraan het initiatief nemende locatiebestuur moet voldoen alvorens het voorstel van dit locatiebestuur tot een besluit kan leiden.
8.1 Als A-leden een bijeenkomst/evenement van een locatie willen bezoeken waarvan zij geen lid zijn, dan neemt het locatiebestuur van de ontvangende locatie hierover telkenmale een besluit. Als het ontvangende locatiebestuur instemt met het ontvangen van (een) gast(en), dan neemt zij hierbij de regels in acht die door het kernbestuur zijn opgesteld.
8.2 Locatiebesturen kunnen besluiten gezamenlijke evenementen te organiseren. De betrokken locatiebesturen maken vooraf afspraken over de verdeling van de kosten die niet ten laste kunnen worden gebracht van de AGV-kostenplaats bij Achmea.
Leden van de locatiebesturen mogen hun reiskosten in verband met deelname aan een locatieactiviteit declareren. Elk locatiebestuur kan afspreken dat er geen, of minder, reiskosten door de locatiebestuursleden worden gedeclareerd.
De locaties organiseren geen reizen naar het buitenland tenzij het locatiebestuur vooraf de instemming van het kernbestuur heeft verkregen. Het kernbestuur stelt strenge voorwaarden waaraan een dergelijke reis moet voldoen, zoals de verplichting van het locatiebestuur om de organisatie van de reis op te dragen aan een bij de SGR aangesloten reisbureau.
11.1 Het kernbestuur ontvangt de verslagen van vergaderingen van de locatiebesturen.
11.2 Leden van het kernbestuur kunnen de vergaderingen van een locatiebestuur als gast bijwonen. Elk locatiebestuur maakt hierover afspraken met een lid van het kernbestuur.
11.3 Het locatiebestuur organiseert geen (voorlichtings-)bijeenkomsten op het gebied van belangenbehartiging als er geen overeenstemming is met de belangenbehartiging-commissies 4 of het kernbestuur over de te behandelen onderwerpen of de uit te nodigen spreker(s).
12.1 De commissies handelen binnen de afspraken zoals vastgelegd in hun taakomschrijving (zie ook artikel 13.2 van de statuten).
12.2 De taakomschrijving kan in onderling overleg met het kernbestuur worden gewijzigd. De wijziging gaat in per de datum dat het kernbestuur hierover een besluit neemt.
Het kernbestuur ziet er op toe dat afspraken, die de (belangenbehartigings-) commissies willen maken met divisies van Achmea vooraf ter kennis worden gebracht van het kernbestuur.
14.1 Leden van het kernbestuur kunnen de vergaderingen van een commissie bijwonen als gast. De commissieleden en een lid van het kernbestuur maken hierover afspraken.
14.2 Het kernbestuur ontvangt de verslagen van de vergaderingen en besprekingen van de vier commissies.
In aanvulling op artikel 10 van de statuten wordt in het najaar van elk kalenderjaar een extra Algemene Vergadering gehouden. Hierbij ligt het accent op ontwikkelingen ter zake van de belangenbehartiging.
In de najaars- Algemene Vergadering wordt de begroting voor het komende kalenderjaar ter goedkeuring voorgelegd.
Als een afgevaardigde van de B-leden in de Algemene Vergadering volgens het opgestelde rooster aftreedt en herkiesbaar is, worden de B-leden geacht op voorhand in te stemmen met herbenoeming.
18.1 Kandidaat-leden stemmen in met de machtiging incasso van de jaarlijkse contributie door ondertekening van het aanmeldingsformulier AGV.
18.2 Intrekking van de machtiging incasso van de jaarlijkse contributie of stornering van de contributiebetaling leidt tot beëindiging van het lidmaatschap.
19.1 De financiën van een locatie worden gecontroleerd door lokale kascommissies. Het kernbestuur stelt een raamwerk op dat als richtlijn voor de lokale kascommissies kan dienen bij het uitvoeren van hun controlewerkzaamheden.
19.2 De lokale kascommissie doet via het goedkeuringsformulier verslag van haar bevindingen aan de penningmeester van het kernbestuur.
19.3 Het locatiebestuur doet verslag van de bevindingen van de lokale kascommissie in de eerstkomende ledenvergadering van die locatie.
Als in een kalenderjaar het aantal leden van een locatie groeit of daalt vindt in het daarop volgende kalenderjaar geen naverrekening van de gewijzigde AGV-contributie en de gewijzigde bijdrage van Achmea plaats met de desbetreffende locatie.
21.1 Vergaderingen van het locatiebestuur komen ten laste van de AGV- kostenplaats bij Achmea voor zover deze vergaderingen worden gehouden in Achmea vergaderfaciliteiten.
21.2 Informatiebijeenkomsten voor de leden van een locatie komen ten laste van de AGVkostenplaats bij Achmea voor zover deze bijeenkomsten worden gehouden in Achmea vergaderfaciliteiten en er sprake is van beperkte cateringfaciliteiten.
21.3 In alle overige gevallen komen de kosten van bijeenkomsten die een locatie organiseert in de Achmea-gebouwen ten laste van de locatie.
22.1 De leden van het kernbestuur, de locatiebesturen en de vier AGV-commissies hebben recht op een vaste vergoeding. Voor wijziging van deze regeling vraagt het kernbestuur de instemming van de Algemene Vergadering.
22.2 Als een lid deel uitmaakt van meerdere AGV-besturen/commissies, heeft dat lid recht op de vaste vergoeding van elk bestuur/commissie waarvan hij lid is.
22.3 Leden van commissies of werkgroepen, die op ad-hoc basis worden ingesteld worden door het kernbestuur, de locatiebesturen of de vier AGV-commissies, hebben geen recht op de vaste vergoeding.
23.1 De penningmeester van een locatiebestuur is bevoegd betalingen te doen en verplichtingen aan te gaan tot een maximum van € 5.000,- (zegge: vijfduizend euro) per betaalopdracht of verplichting.
23.2 De penningmeester van een locatiebestuur is bevoegd om betalingen te doen of verplichtingen aan te gaan van meer dan 5000 euro (zegge: vijfduizend euro), maar niet meer dan 30.000 euro (dertig duizend euro) per betaalopdracht of verplichting, voor zover de betaalopdracht of het aangaan van een verplichting het gevolg is van een besluit dat is vastgelegd in het verslag van een eerder gehouden vergadering van het locatiebestuur.
Het kernbestuur kan bepalen, dat de grens van 30.000 euro, gelet op de omvang van een locatie, voor de desbetreffende locatie wordt verhoogd tot 50.000 euro (vijftigduizend euro).
24.1 Het kernbestuur stelt uniform toe te passen regels op over het boeken van kosten door de locaties.
24.2 Alle financiële transacties worden afgewikkeld via overschrijvingen bij een door het kernbestuur vastgestelde bankinstelling.
24.3 Betalingen of ontvangsten per kas zijn niet toegestaan.
24.4 Het kernbestuur stelt uniform toe te passen regels op over het aanschaffen van onder meer pc’s en printers, alsmede over de wijze waarop deze goederen in de financiële verslaglegging worden verantwoord.
Het is leden van het bestuur, van locatiebesturen of van commissies niet toegestaan om betalingen, commissies, geschenken of andere materiële of immateriële voordelen met een waarde van meer dan € 25,- (vijfentwintig euro) aan te nemen, die verband houden met het aangaan van verplichtingen of contracten uit hoofde van de uitoefening van hun functie bij de vereniging.
26.1 Een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement moet door de Algemene Vergadering worden genomen.
26.2 In alle gevallen waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het kernbestuur
BIJLAGE BIJ HET HUISHOUDELIJK REGLEMENT PER 29 NOVEMBER 2018
Overzicht Taken, Bevoegdheden, Verantwoordelijkheden en Autorisaties
Locatiepenningmeester AGV (TBV&A).
TAKEN
1. Het op de juiste manier voeren van het financieel beheer van de Locatie.
2. Het jaarlijks opstellen van het Locatiebudget/begroting.
3. Het verrichten van betalingen en het doen van ontvangsten middels de twee bankrekeningen.
4. Het jaarlijks opmaken van een financieel overzicht en ter controle voorleggen aan de Locatie Kascommissie.
5. Het jaarlijks doorgeven van het budget/begroting, het financieel overzicht en het oordeel van de Locatie Kascommissie aan de AGV Administrateur.
6. Een maal per halfjaar worden de digitaal aangeleverde kostendeclaraties voorgelegd aan de Locatie-of Commissievoorzitter en voor gezien geparafeerd, voor zover dit niet al voor de betaling procedureel ondervangen is.
BEVOEGDHEDEN
1. Het zelfstandig doen van betalingen tot €5000, voortvloeiend uit aangegane verplichtingen binnen de context van het budget/begroting van Locatie of Commissie.
2. Voor bedragen boven de €5000, voortvloeiend uit aangegane verplichtingen binnen de context van het budget/begroting, is vooraf akkoord van Locatie- of Commissievoorzitter vereist.
VERANTWOORDELIJKHEDEN
1. Goed huisvaderschap voor de toegewezen middelen en bankrekeningen.
2. Periodiek, doch minstens eenmaal per jaar verantwoording afleggen over het gevoerde financiële beleid aan de locatie ALV.
3. Opleveren van de gevoerde financiële administratie, met behulp van de boekhoudapplicatie aan de AGV Administrateur.
4. Uitgaven moeten passen binnen het budget. Afwijkingen van het normale patroon moeten gebaseerd zijn op besluiten van het Locatie- of Commissiebestuur.
5. Hanteren van de door het AGV Kernbestuur vastgestelde uitgangspunten voor onder meer vaste vergoedingen, kilometervergoedingen en overige richtlijnen voor het toekennen van specifieke vergoedingen zoals bij afscheid, en bestuurs- of commissie-uitjes.
EXTERNE AUTORISATIES
1. Beperkte volmacht tot €15.000 conform inschrijving KvK-register.
2. Voor betalingsopdrachten via Rabo Internet bankieren volstaat de digitale handtekening van de Locatiepenningmeester voor bedragen tot €15.000 . Daarboven is in het Rabo Internet betaalsysteem een tweede digitale handtekening vereist van de AGV Penningmeester. Met een maximum van € 30.000 of € 50.000 voor de Locaties Apeldoorn en Tilburg.
INTERNE AUTORISATIE
1. Bedragen tot €5000 volstaat een handtekening van de Penningmeester.
2. Ook voor bedragen boven de €5000 volstaat een handtekening van de Penningmeester, echter slechts indien en voorzover het bedrag voortvloeit uit aangegane verplichtingen binnen de context van het budget/begroting en er vooraf akkoord op is gegeven door de Locatie- of Commissievoorzitter.
3. Als Addendum is een overzicht opgenomen van in bestuursbesluiten vastgelegde (spel)regels.
Addendum :
Spelregels op basis van bestuursbesluiten AGV.
1. De maximale reserve per Locatie bedraagt 1,5% van de jaarlijkse bijdrage van AGV/Achmea. Het meerdere in enig jaar zal bij de vaststelling van de nieuwe bijdrage in onderling overleg tussen Kernbestuur en Locatiebestuur worden betrokken.
2. Vergoeding reiskosten op basis van €0,26 per kilometer of kosten openbaar vervoer 2e klas. Reiskosten i.v.m. Evenementen zijn kosten van het Evenement.
3. Vaste vergoeding €45 per kwartaal. Indien actief in meerdere gremia maximaal 2 maal de vaste vergoeding.
4. Attenties bij ziekte, jubilea etc. Met een richtlijn van €25 per situatie.
5. Kosten en wijze waarop afscheid van bestuursleden/commissieleden plaatsvindt wordt onderling in het bestuur geregeld. Als richtlijn voor een attentie geldt €50.
6. Jaarlijks is er ruimte voor een etentje van de (locatie)besturen en commissies .
7. Kosten die samenhangen met de uitoefening van de functie worden vergoed ( bv. printpapier/cartridges/toner/porti/security software); met een richtlijn van €150 per jaar.
8. Jaarlijks zal achteraf de AGV penningmeester de bestuurskosten toetsen op redelijkheid.