Hartelijk welkom op de website van de Achmea Gepensioneerden Vereniging

De Achmea Gepensioneerden Vereniging (AGV) is formeel opgericht op 1 juli 2010. De AGV is een gezelligheids-vereniging voor en door ge(pre)pensioneerde oud-medewerkers die vanuit hun actieve dienst bij Achmea bedrijfs-onderdelen zijn gepensioneerd. Dit zijn de A-leden. <A-leden>. 

Wij behartigen ook de belangen ten aanzien van pensioen, inkomen, zorg en welzijn. Dit doen wij niet alleen voor de A-leden. Wij doen dit ook voor oud-medewerkers die pensioen ontvangen maar voor de pensioendatum Achmea verlaten hebben en bij een andere werkgever in dienst zijn geweest.
Dit zijn de B-leden <B-leden>.

Uw voordelen <Voordelen lidmaatschap>. Geïnteresseerd ? <Lid worden>.


 

Nieuwsarchief en naslag Zorg, Welzijn en Wonen

1a

Door middel van herplaatsing bij musea en online veilingen voor medewerkers en AGV-leden, is de Achmea kunstcollectie nu teruggebracht van ongeveer 4500 naar zo’n 1500 kunstwerken. In het selectieproces van afstoten en behouden, hebben circa 40 AGV leden bijgedragen met hun kennis over bijvoorbeeld maatschappelijke of relatiewaarde van kunstwerken.

De herinrichting in de Achmea panden van de overgebleven werken is inmiddels afgerond. Voor elke locatie is een passend thema gedefinieerd dat tot uitdrukking komt in de kunstwerken. Deze nieuwsbrief licht de thema’s per locatie toe en laat zien hoe de kunstwerken en de omgeving elkaar versterken. Hierdoor komen de werken in hun nieuwe omgeving nog beter tot hun recht!

 

Kunst op de werkvloer

0
Op welke Achmea-locatie je ook bent, je wordt omringd door kunst. Schilderijen, etsen, beelden, foto’s en glazen objecten: in het verleden aangekocht of gekregenvan klanten, rechtsvoorgangers of personeelsverenigingen.


Waardevolle collectie
Vanaf midden jaren ‘90 is de Achmea kunstcollectie opgebouwd. Deze bestaat uit hedendaagse kunst van zowel lokale als (inter)nationale makers. De collectie bestaat uit werken van toonaangevende, hedendaagse kunstenaars die je ook vindt in nationale en internationale musea. Denk aan Thomas Houseago, Erwin Olaf, Frank Bragigand en Atelier van Lieshout. In de collectie zit ook minder recent werk van bekende, moderne kunstenaars als Karel Appel en Corneille. Verder bestaat de collectie uit kunst met een hoge presentatiewaarde. Denk hierbij aan werken die in opdracht zijn gemaakt of een regionale verbinding hebben met één van onze kernlocaties. Mooi voorbeeld hiervan zijn de schilderijen van de Friese Douwe Elias.


Thematisch aanpak per locatie
Kunst draagt bij aan een plezierige en inspirerende werkomgeving. Dat is altijd een belangrijke reden geweest voor Achmea (en haar rechtsvoorgangers) om een collectie op te bouwen. Er zijn ook werken verzameld om de identiteit te versterken, bijvoorbeeld als pionier van het nieuwe werken. Bij de herverdeling van de vernieuwde kunstcollectie is voor elke locatie een passend thema gedefinieerd die tot uitdrukking komt in de kunstwerken.

 

Apeldoorn - Verhouding mens en natuur

 

1

De Veluwe en de campus van Achmea zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het uitgangspunt voor het architectonisch ontwerp van de kantoren is dan ook Werken in het Groen. Als je het Ontmoetingsgebouw binnenkomt, zie je de Veluwe terug in de zandheuvels en de bomen. Je kunt een kopje koffie bestellen bij de met wilgentakken bekleedde espressobar en in de pauze een boswandeling maken rondom de paviljoens. Ook in de kunstwerken in alle kantoren keert het thema Natuur terug – van oudsher een onuitputtelijke bron voor kunstenaars.


De Mens kan niet ontbreken in dit geheel, integendeel, het is precies waar alles om draait. Zowel in het werken bij Achmea als in de gepresenteerde kunstwerken. Wandelend door de gangen ontmoet je diverse mensen in fotoseries en geven kunstenaars allerlei mensbeelden weer.


De samensmelting van de thema’s Natuur en Mens is te zien als je door de gebouwen loopt. Beginnend in het Deckgebouw zijn de werken meer abstract, hoe hoger je komt zijn meer mensfiguren te vinden. Omgekeerd is het in het Bosgebouw, daar bewegen de werken van realistisch naar abstract. In het Logistiek gebouw zijn stedelijke landschappen gepresenteerd als contrast met het groene uitzicht, te zien vanaf de werkplekken. In het Ontmoetingsgebouw en Atrium worden mensfiguren afgewisseld met landschappen.

Fotos Apeldoorn

 

Leiden - Kleurenritmes

 

2

Rood, geel, zwart en blauw, dat is duidelijk het kleurenritme van de gevel van dit gebouw. In het interieur zie je een ander kleurenpalet met verschillende tonen blauw, roze, paars en groen. Het interieur is daarmee een tegenhanger van de architectuur – wat typerend is voor dit kantoor in Leiden.

De twee thema’s Architectuur en Interieur zijn daarom terug te vinden in de kunstwerken op alle verschillende verdiepingen. Fons Verheijen, de architect van dit gebouw, liet zich tijdens zijn ontwerpproces inspireren door kunst, specifiek door het schilderij Rhythm of a Russian dancer van Theo van Doesburg uit 1918. Het schilderij is een ver doorgevoerde abstracte vertaling van een dans, verbeeld in enkel horizontale en verticale lijnen in rood, geel, zwart en blauw. Van Doesburg was één van de oprichters van de kunststroming De Stijl, waar ook Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld toe behoorden.

De kunstwerken in de transparante, centrale hal passen qua beeldtaal bij De Stijl door hun eenvoud: zoals de letters van Marc Ruygrok en de Videoroom van Krijn de Koning. Op de andere verdiepingen is, net als in het interieurontwerp, voor een tegenhanger gekozen. De werken passen bij het warme kleurenpalet van het interieur en zijn zowel figuratief als abstract.

Fotos Leiden

 

Leeuwarden - Friese landschappen & seizoenen

 

3

Als je hier in de Achmea-toren op de zesentwintigste verdieping staat, heb je een fenomenaal uitzicht over Leeuwarden en ver daaromheen. Je ziet mensen op straat, haastend naar het station of rustig genietend op een terrasje. Op dagen met helder weer zie je de Waddeneilanden liggen, op koude mistige dagen vervaagt het uitzicht op de stad. Geen dag is de stad, de omgeving en het uitzicht hetzelfde.


In veel van de kunstwerken die in dit kantoor hangen, zie je Friese uitzichten en taferelen. De meeste werken zijn gemaakt door kunstenaars uit de omgeving, met Friesland onontkoombaar als grootste inspiratiebron.De één verbeeldt het op een romantische manier, de ander op abstracte wijze. De uiteenlopende verhalen en beelden laten de diversiteit van de omgeving zien en zorgen voor herkenbaarheid in het gebouw. Het thema Seizoenen is leidend voor de plaatsing van de werken. Zo zie je het verloop van de seizoenen in de hal van gebouw vier: beginnend bij de lente met Franeker en Dronrijp van Ids Wiersma, vervolgens de zomerse schilderijen van Annemarieke Woltman en tot slot de herfst en winter met donkere landschappen van Douwe Elias.

Fotos Leeuarden

 

Tilburg - Innovatie

 

4

Dat Tilburg een bijzonder kantoor is om in te werken staat vast. Het is in de jaren ’90 gebouwd met een hele nieuwe kijk op werken. Het belangrijkste doel was een inspirerende omgeving te creëren, waar je elke dag een andere werkplek kunt kiezen die op dat moment prettig voelt.

Het resultaat: verschillende ‘clubhuizen’, ontworpen door kunstenaars, elk met hun eigen karakteristieke uitstraling. Het Weefhuis heeft bijvoorbeeld een open en huiselijke sfeer door de stofpatronen, refererend aan het Tilburgse verleden als textielstad. Het Steenhuis heeft juist een meer besloten karakter, hier kun je in alle rust overleggen in één van de ‘paddenstoelen’.

In Tilburg was ook van meet af aan veel aandacht voor uitdagende sculpturen, toegepaste ontwerpen en schilderijen, versterkend aan het bijzondere kantoorconcept. Om de rol van Achmea als voorloper van het nieuwe werken te benadrukken, zijn de kunstwerken nu bij elkaar geplaatst onder het thema Innovatie. Met in elk bouwdeel een eigen interpretatie: in Park is het Menselijke creativiteit, in de vergaderkamers van de Toren draait het om Expressie, in het opleidingscentrum is het thema Verleden naar Toekomst en tot slot
passen de werken in Oost binnen Experiment en Vorm.

Fotos Tilburg

 

Zeist - Verhalen

 

Vanuit verschillende uithoeken van het land – en daarbuiten – komen collega’s en externen naar Zeist. Voor congressen, vergaderingen en evenementen. Zeist is de plek waar je Achmea (nog) beter leert kennen door de permanente tentoonstelling de Tijd Vooruit. Het historisch erfgoed van Achmea illustreert hier het verhaal over de klant, de maatschappij en het bedrijf. Met als finale een blik op de toekomst.

fotos Zeist


Naast het behouden van historisch erfgoed is Achmea ongeveer dertig jaar geleden begonnen met het verzamelen van kunst. Als bijdrage aan een positieve werksfeer in de vergaderzalen, kantoren en ruimtes daaromheen. Maar ook vanuit een maatschappelijke rol, bijvoorbeeld door werk aan te kopen ter ondersteuning van kunstenaars uit de regio, zoals op locatie Leeuwarden. De collectie vertelt ook iets over de identiteit van Achmea, zo zijn er bijvoorbeeld werken aangekocht van Turkse makers omdat Achmea een dochteronderneming heeft in Turkije.


Van Friese tot Turkse landschappen, van lokale tot internationaal bekende kunstenaars, van een kleine tekening tot een monumentale sculptuur – het is een verzameling van vele verhalen. De kunst geplaatst in de drie gebouwen in Zeist raakt aan al die verhalen: ze belicht de mens, de geschiedenis en het internationale karakter van Achmea.